+
خارخسک

خواص و مضرات خارخسک

کلیات گیاه شناسی:

گیاهی است علفی، یک ساله، دارای ساقه های خوابیده با انشعابات گسترده بر سطح خاک و پوشیده از تار که برگ و ساقه های جوان آن را تارهای ظریف ابریشمی می پوشاند. برگ های آن متقابل، غالب نامساوی و مرکب از برگچه های کوچک و ریزی است که به تعداد ۶-۳ زوج در طرفین دمبرگ اصلی جای دارند.

گل های آن زرد، کوچک و منفرد هستند. میوه آن شیزوکارپ ناشکوفا که در موقع رسیدن، قسمت های پنجگانه آن از هم جدا و پراکنده می شوند. هر یک از این قسمت های پنج گانه، در سطح بیرونی باردار است. قسمت های مورد استفاده این گیاه، میوه، دانه، برگ، ریشه و گاهی کلیه اعضای گیاه است ولی بیش از همه میوه آن مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ میوه های آن سبز مایل به زرد، بدون بو و با طعم مشخص است.

میوه های این گیاه را در اواخر تابستان و اوایل پاییز جمع آوری می نمایند. این گیاه پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف کره زمین دارد به طوری که می توان آن را در غالب نواحی دنیا مشاهده کرد.

ترکیبات شیمیایی

ترکیبات شیمیایی گیاه خارخاسک شامل: رزین، تاش، روغن ثابت، آلكالوئيد، پلی فنل ها و مواد معدنی شامل: کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، گوگرد، ازت و کلر است. پنج نوع ماده گلیکوزیدی نیز دارد که همه آنها دارای گلوکز است و علاوه بر گلوکز قندهای رامنوز، آرابینوز را هم شامل می شود.

 

خواص درمانی

  • در طب گذشته برای خارخاسک اثر مدر و دفع کننده سنگ های مجاری ادراری و تقویت کننده قوای جنسی قائل بوده و از آن به عنوان درمان کننده عفونت و التهاب لثه استفاده می شده است.
  • از فرآورده های موجود در بازار می توان قطره پروستاتان، قطره سنکل و قطره آفرودیت آن را نام برد.
  • مصرف این گیاه به افزایش ترشح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش قدرت و حجم عضلات منجر می شود.
  • همچنین مصرف این گیاه تولید سلول های جنسی مردانه و زنانه را افزایش میدهد.
  • همچنین گیاه خارخاسک در درمان بیماری های قلبی - عروقی همچون فشار خون بالا، کم خونی، ضعف گردش خون و آنژین صدری موثر است.
  • علاوه بر این افراد مبتلا به اختلالات گوارشی همچون یبوست و نفخ، نیز می توانند از فواید درمانی خارخاسک بهره مند شوند.
  • گیاه خارخاسک در طب سنتی چین برای تقویت کبد، درمان پرخوری و همچنین درمان مسمومیت غذایی استفاده می شود.
  • مصرف این گیاه دارویی در عین حال از بروز سنگهای کلیوی جلوگیری می کند.
  • این گیاه به دلیل ادرار آور بودن و داشتن خواص ضدعفونی کنندگی، می تواند خطر ابتلا به عفونت های مجاری ادراری را کاهش دهد.
  • خارخاسک همچنین در درمان اختلالات ایمنی بدن از قبیل الرژی های پوستی واگزما نیز تاثیرات سودمندی دارد.
  • غرغره ی جوشانده خارخاسک برای معالجه التهابها و برفک دهان کاربرد دارد.

گیاه خارخاسک باعث کاهش قند خون بیماران دیابتی می شود

عصاره میوه گیاه خارخاسک باعث کاهش قند خون در موش های دیابتی می شود. این پژوهش با هدف ارزیابی اثرات مقادیر متفاوت از عصاره میوه گیاه خارخاسک بر قند خون در موش صحرایی در مقایسه با داروی گلی بن کلامید، در کوتاه مدت و بلند مدت انجام شد. در این تحقیق تعداد ۶۰ موش صحرایی نر و بالغ از نژاد ویستار به وزن ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم که در شرایط یکسان نگهداری می شدند، به وسیله استرپتوزوسین دیابتی شدند و در این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفتند. به این موشها عصاره هیدروالکلی گیاه خارخاسک در دوزهای ۷۵۰ ، ۲۵۰ ، ۵۰۰ ، ۱۵۰ ، ۶۰، ۳۰ ،۱۵ و ۱۰۰۰ میلی گرم در بررسی حاد داده شد و در دوزهای ۷۵۰ ،۵۰۰ و ۱۰۰۰ در بررسی فاز مزمن، داروی گلی بن کلامید به مقدار ۱۰ میلی گرم به روش داخل صفاقی تزریق شد و این دو با هم مقایسه شدند.

خارخاسک و دفع سنگ های مجاری ادراری:

این گیاه دفع کننده سنگهای مجاری ادراری و تسهیل دهنده عمل تصفیه خون و اعمال کبدی است. نحوه مصرف آن بدین صورت است که میوه این گیاه باید روزی ۳ مرتبه و به میزان ۲ تا ۴ گرم به صورت دم کرده مصرف شود.

خارخاسک و ناتوانی جنسی

اگرچه بسیاری معتقدند که گیاهان دارویی برای مشکلات جنسی کاربردی ندارند و این مشکل را برطرف نمی کنند اما تحقیقات خلاف آن را ثابت کرده است. یکی از بهترین این داروها خارخاسک است که روی کاربرد آن تحقیقات بسیاری انجام شده است، این ماده از زمان های قدیم در اروپا و آسیا برای درمان ناتوانی های جنسی و ناباروری مورد استفاده قرار می گرفته است. البته قبل از اینکه پیشرفت های علمی داروهای شیمیایی و علاج های پزشکی برای این عارضه پیدا شود و ماده اصلی آن که پروتودیوسین نامیده می شود کشف شود، شش دانشگاه و بیمارستان آکادمیک بیش از نه تحقیق روی این مسئله انجام داده اند که آثار پر منفعت داروهای گیاهی را به اثبات می رساند. این تحقیقات نشان داده است که خارخاسک در مواقعی کاربرد دارد که هورمون های جنسی افراد، نامتوازن بوده یا تستوسترون کاهش یافته باشد. در این حالت ماده فعال موجود در خارخاسک می تواند با استفاده از آنزیمهای طبیعی بدن فرد این کمبود را جبران کند.

خارخاسک می تواند DHEA که ماده ای موثر برای برقراری یک رابطه ی جنسی سالم و کامل می باشد را در بدن فرد بالا ببرد. این ماده برای درمان ناتوانیهای جنسی و بالا بردن کیفیت عملکرد فرد بسیار خوب عمل می کند و اگر به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد می تواند این مشکل را درمان کند. به یاد داشته باشید که این دارو فوری عمل نمی کند و نیازمند زمان است.

نکته قابل توجه

اگرچه می توان در فروشگاه ها انواع مختلفی از این داروی گیاهی را مشاهده کرد، اما باید توجه داشته باشید که بعضی از این داروها اصل نیستند و فاقد آن ماده فعال که به درمان این عارضه کمک می کند هستند. دقت کنید که نوعی از این ماده را انتخاب کنید که حداقل ۴۵ درصد حاوی پروتوسين باشد.

خارخاسک برای کاهش فشارخون مفید است:

خارخاسک گیاهی است که در گذشته برای کاهش چربی خون و کلسترول، رفع تصلب شرایین، انسداد و سخت شدن سرخرگها مورد استفاده قرار می گرفت. ترکیبات این گیاه در کاهش مقدار سدیم موجود در خون که باعث کاهش حفظ میزان مایعات میشود، موثر است. خارخاسک با کاهش تحریک عصبی، افزایش فعالیت عضله قلب و از بین بردن هورمون های مازاد از جریان خون، برای برطرف کردن فشار خون مفید است.

دیگر خواص این گیاه

  • این گیاه بین ورزشکاران بخصوص بدنسازان به همراه مکمل های غذایی برای تقویت توده عضلانی و افزایش قدرت مصرف می شود. در داروهای سنتی چینی ها و هندی ها برای درمان بیماری های کبد، کلیه و بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کارشناسان مالیدن یا خوردن روغن خارخاسک را در تسکین درد مفاصل و کمر تاثیرگذار می دانند.
  • میوه خارخاسک مانند عصاره ی گیاه عمل می کند و دم کرده ی میوه آن، برطرف کننده ی بیماری های کلیه و نقرس است.
  • علاوه بر این افراد مبتلا به اختلالات گوارشی همچون یبوست و نفخ نیز می توانند از فواید درمانی خارخاسک بهره مند شوند.
  • گیاه خارخاسک در طب سنتی چین برای تقویت کبد، درمان پرخوری و همچنین درمان مسمومیت غذایی استفاده می شود.
  • این گیاه به دلیل ادرار آور بودن و داشتن خواص ضدعفونی کنندگی، می تواند خطر ابتلا به عفونت های مجاری ادراری را کاهش دهد.
  • خارخاسک همچنین در درمان اختلالات ایمنی بدن از قبیل آلرژی های پوستی و اگزما نیز تأثیرات سودمندی دارد.

میزان مصرف خارخاسک:

میزان مجاز برای هر بار مصرف خوراکی این گیاه، از ریشه، برگ یا میوه آن، حداکثر ۲۰ گرم و از روغن آن حداکثر ۲۸ گرم است که این میزان اغلب باید به همراه شیره ی انگور یا شیره ی خرما و یا عسل مصرف شود.

مطالب مرتبط

اسم فارسی این گیاه "گل همیشه بهار" و یا "آذرگون" است. از اثرات دارویی این گل می توان به اثر آن روی التهابات پوستی و درمان جوش و پینه و تصفیه خون اشاره کرد. بصورت صنعتی از این گیاه کرم های مختلفی با عنوال " ماری گلد" یا "کالندولا" تهیه می شود. ...

گیاهان دارویی

از این گیاه به علت سمیت زیاد استفاده های درمانی زیادی نمی شود و فقط برای رفع بعضی از عوارض قلبی مشابه دریچه میترال استفاده می گردد. گلیکوزیدهای قلبی دیژیتالین و دیژیوتوکسین که از مهمترین گلیکوزیدهای تقویت کننده قلبی می باشند از همین گیاه گرفته می شوند. ...

گیاهان دارویی

عصاره این گیاه معرق, مدر, ضد میکروب و تصفیه کننده خون بوده و برای درمان رماتیسم، نقرس، بیماری های انگلی و بیماری های عفونی تجویز میشود. از نظر کاربرد دارویی، ریشه آن دارای ۲۰-۱۰ ٪ ساپونین است که در معالجه ناراحتی های تنفسی به کار می رود. ...

گیاهان دارویی

موارد مصرف کیسه کشیش: به عنوان داروی بند آورنده خون مصرف دارد. این گیاه تب بر است و برای قطع خونریزی از جمله خونریزی بینی، معده و به کار برده می شود. صرع و ناراحتی های عصبی را برطرف می کند.برای پاک کردن زخم ها، ناراحتی های پوستی و اگزما به صورت موضعی مصرف می شود. ...

گیاهان دارویی

گزنه گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن چهار گوش بوده و بطور قائم تا ارتفاع یک متر بالا می رود. این گیاه در خرابه ها، باغها و نقاط مرطوب که چهار پایان از آن عبور می کنند، بحالت خودرو می روید. ریشه این گیاه خزنده بوده و در ناحیه ای که سبز می شود، کم کم تمام منطقه را فرا می گیرد. ...

گیاهان دارویی